(Ne) čitati pred spavanje, Harmsa pogotovo

Nekada davno, kada sam bila malo dete, tata mi je ispričao da kad pročitamo neku knjigu i posle dugo mislimo o njoj, izađe nam iz nje baš ono što nam se najviše svidelo dok smo je čitali. Jedva sam dočekla da naučim prva slova i pravac u biblioteku. Izbor je pao na “Starac i more” iako me je bibliotekar ubeđivao da to nije knjiga za malu decu. “Nitam ja mala, ja znam tkoro tva tlova” . Neka nisam znala ni da izgovorim. Namučio me taj starac ribar Santiago pošteno (svi naši kučići su se zvali/zovu Tantiago). Čitanje je trajalo sigurno 84 dana. Kad sam završila, ispred kuće je stajao mali gumeni čamčić i pecaljka. Otrčla sam odmah u biblioteku i ispričala sve onom bibliotekaru, a on mi dade “Pirgo”. Tako sam dobila plišano lane. Nakon čamčića to i nije bila neka nagrada, te sam mudro sama odabrala sledeću knjigu – “Vlak u snijegu” i dobila voz na baterije, sve sa šinama, skretničarom, železničkom stanicom. 

Što sam više čitala, bilo je sve više igračaka i to baš sve po mom izboru. Pitala sam jednom tatu ko donosi te igračke a on je rekao patuljci. I dan danas nakon (ne toliko) mnogo godina, kad pročitam neku knjigu, patuljci mi nešto donesu ili me odvedu na put u predele iz knjige. 

Sinoć sam pročitala priču “O kišnim glistam i ljudima “   iz “Revolucionara”  i “Tmoru”. To mi nije bilo dovoljno, nego se upustim u koštac sa Sofronijem i  Harmsom. Miš odluta potom na “Idemiste i Akardiste”   i tu me dotuče kraj u kome (mladi) pisac kaže: “ kružne tokove su zamijenili raskrsnicama, krug kao geometrijski oblik je izbačen iz upotrebe u građevinarstvu, u proizvodnji namještaja, posuđa i drugih potrepština. Gdje god je to bilo moguće, krug je zamijenjen kvadratom ili pravougaonikom”.

I onda sam napokon zaspala. U snu sanjah Petra Velikog koji nije voleo krugove te je sagradio grad Sankt Peterburg bez krugova i kružnih raskrsnica (za razliku od kružne Moskve). Grad sa 342 mosta, a na plovnom putu duž Neve samo jedan novi je dovoljno visok te se ne otvara u 1.55 posle ponoći da propusti brodove i barže. Zovu ga “švalerska smrt” jer je uništio izgovor o nemogućnosti povratka kući između 2 i 5 ujutro. Nije da imam nešto protiv švalera (nego svašta) te sam u snu rešila da napravim paralelan most  najromantičnijiem peterburškom mostu ili Novi Lavlji most na krivini kanala Gribojedova, ali da bude kružni. Statika, to ću lako, naći ću neki recept, nego kako se ono beše rešavaju kružne raskrsnice? Tu se san pretvori u noćnu moru: izbor tipa raskrsnice, poluprečnici, saobraćajna sigurnost, protok, prostorno uklapanje, ekonomičnost. Uhvati me panika od mog neznanja te krenem, ko Petar Veliki, da pitam stručnjake u Holandiji za pomoć. Rešim potražiti Zorana Kenjića u Delftu.

ImageTamo naletim pravo na Vermeera i on mi poče objašnjavati zašto je Geografa obukao u japanskom stilu, zašto drži šestar horizontalno a ne kako je prvobitno zamislio vertikalno, ali zaista nisam imala kad da ga slušam (sad mi je krivo, ali usnuću ga valjda opet), naglo sam ga prekinula i upitala zašto mu je stavio globus na ormar iza leđa, dok je Astronomu stavio globus pod ruku, ali zasvira buđenje.

Skočim i otvorim vrata toaleta očekujući da ću tamo zateći u najmanju ruku ili Blagojevića ili Kenjića, kad ono u kadi kišna glista. Iznesem je napolje, na travnjak, skoči moj mačak Manoline, vrisnem i skočim preko mačka, nasta ciča, istrči tata i spasišmo glistu. Tata se nasmeši i reče “Prestani više da čitaš, umoriće ti se patuljci”.

 

p.s. U toku dana uspela sam stupiti u kontakt sa Zoranom Kenjićem. Predložila sam mu da zatražimo stipendiju Kraljevskog Tehnološkog Instituta iz Štokholma i da uradimo projekat kružne raskrsnice u Sankt Peterburgu, a on reče da se plaši da ne prođemo ko Pussy Cat.

p.ss. Uspela sam, nošena velikim idejma i ignorišući maglu, nevideti jednu policijsku patrolu sve dok se nisu parkirali pored mene. Pustila sam kolege da im objašnjavaju da su dobro prošli (jedne sam lani tako umalo ubila), a ja sam ko prava žena i domaćica iznela kafu i ratluk. 

 

Ovaj unos je objavljen pod Ljudi koji život znače, Priče. Zabeležite stalnu vezu.

10 reagovanja na (Ne) čitati pred spavanje, Harmsa pogotovo

  1. Kakvi snovi!!! Neko štivo zaista treba izbjegavati pred spavanje 🙂 I kako onda objasniti policiji sve to?
    D .

  2. Wojciech kaže:

    Eee, ovo je super!
    I bolje je da čitaš pred spavanje, i da nam pišeš, (kao ovaj) lepe postove nego da gledajš „Pink“ pa da imaš košmare!
    Ko će posle te snove da lajkuje. 😉

  3. oblogovan kaže:

    Uživanje… 🙂

  4. Pal kaže:

    Pitam se samo sta si nasla posle Ljubavnih jada profesora Baltazara Sertica :D…pamet u glavu padruga…

Ostavite odgovor

